|
|
Linia 8: |
Linia 8: |
| | | |
| == Informacje ogólne == | | == Informacje ogólne == |
− | Kinnikinnick to ziołowa mieszanka dymu Indian i Pierwszych Narodów , wykonana z tradycyjnej kombinacji liści lub kory. Przepisy dotyczące mieszanki różnią się, podobnie jak zastosowania, od społecznych, duchowych po lecznicze.
| |
| | | |
− | Zawartość
| |
− | Etymologia
| |
− | Termin „kinnikinnick” pochodzi od Unami Delaware / kələkːəˈnikːan / , „mix” ( por. Ojibwe giniginige „mieszać coś ożywionego z czymś nieożywionym ”), z Proto-Algonquian * kereken- , „mieszać (it) z czymś” inaczej ręcznie ".
| |
− |
| |
− | W związku z tym koloniści europejscy myśliwi, handlarze i osadnicy stosowali tę nazwę do różnych krzewów, których kora lub liście są używane w mieszance, najczęściej mącznicy lekarskiej ( Arctostaphylos spp. ) i do mniejszych stopień, dereń czerwonej łozicy ( Cornus sericea ) i jedwabisty dereń ( Cornus amomum ), a nawet kanadyjska jagoda ( Cornus canadensis ), wiecznie zielony sumak ( Rhus virens ), littleleaf sumac ( Rhus microphylla ), gładki sumak ( Rhus glabra ) i jeleń sumak ( Rhus typhina ).
| |
− |
| |
− | Rodzime nazwy
| |
− | Algonquin : nasemà , „tytoń” ( mitàkozigan , „niezmieszany tytoń”; apàkozigan , „tytoń mieszany”)
| |
− | Dakota i Lakota : čhaŋšáša
| |
− | Menominee : ahpa͞esāwān , "kinnikinnick"
| |
− | Odaawaa : semaa , „tytoń” ( mtaaḳzigan , „niezmieszany tytoń”; paaḳzigan , „tytoń mieszany”)
| |
− | Ojibwe : asemaa , „tytoń” ( mitaakozigan , „niezmieszany tytoń”; apaakozigan , „tytoń mieszany”)
| |
− | Shoshoni : äñ′-ka-kwi-nûp , "kinnikinnick"
| |
− | Winnebago : roxį́šučkéra , „kora do dymu”
| |
− | Przygotowanie i użycie
| |
− | Przygotowanie różni się w zależności od miejscowości i kraju . Bartlett cytuje Trumbulla, który powiedział: „Paliłem pół tuzina odmian kinnikinnick na północnym zachodzie - wszystkie autentyczne; zeskrobałem i przygotowałem czerwoną wierzbę - korę , która nie jest dużo gorsza niż dąb Suffield .
| |
− |
| |
− | Wschodnie plemiona tradycyjnie używają Nicotiana rustica do społecznego palenia, podczas gdy zachodnie plemiona zwykle używają różnych kinnikinicków do ceremonialnego użytku . Cutler cytuje studium Iroquois autorstwa Edwarda S. Rutscha, wymieniając składniki używane przez inne plemiona rdzennych Amerykanów: liście lub kora derenia czerwonej łozicy , strzępek , czerwony sumak , laur , żelazo , wahoo , borówka amerykańska, tytoń indyjski , kora wiśni , i dziewanna , między innymi składnikami.
| |
− |
| |
− | Odnośniki historyczne
| |
− | Wśród Ojibwe Densmore zapisuje, co następuje: Podobno materiałem wędzonym przez Chippewę były suszone liście mącznicy lekarskiej ( Arctostaphylos uva-ursi (L.) Spreng.) I suszony sproszkowany korzeń rośliny zidentyfikowany jako Aster novae-angliae L .. Wędzono dwa rodzaje kory, jedną znaną jako „czerwona wierzba” ( Cornus stolonifera Michx. ), A drugą jako „wierzba plamista” ( Cornus rugosa Lam.). Kora wewnętrzna jest używana po opiekaniu nad ogniem i sproszkowaniu. Następnie jest przechowywany w tkaninie lub skórzanej torbie i może być stosowany samodzielnie lub w połączeniu z innymi ziołami.
| |
− |
| |
− | „ Starszy myśliwy obserwował osobliwe przygotowania milczącego syna i podejrzewając, że odkrył oznaki wroga, powstał i mówiąc, że pójdzie i pokroi kilka pałek czerwonej wierzby [Kinnikinnick], aby zapalić, opuścił chatę, aby idź i zobacz na własne oczy i bardziej doświadczone, jakie były oznaki niebezpieczeństwa. ”
| |
− | - Warren, History of the Ojibway people
| |
− | „ Tytoń stosowany na początku składał się z wewnętrznej kory czerwonego derenia - Hindusi we wszystkich rezerwacjach nazywali go „czerwoną wierzbą”. Informatorka usunęła zewnętrzną korę gałązki za pomocą swojej miniatury i zauważyła, że pozostała warstwa kory po ostrożnym zgoleniu służyła jako tytoń, tzw. Dziś kinnikinnick to mieszanka drobno zmiażdżonej kory wewnętrznej czerwonego derenia i wiórów tytoniu z korka. Mieszankę obrabia się moździerzem z tłuczkiem, przy czym zarówno moździerz, jak i tłuczek są z drewna. Ta mieszanka jest również dziś używana do ceremonialnego palenia. ”
| |
− | - Hilger, Chippewa Child Life
| |
− | „ Kinnikinic , n. caŋṡana . ”
| |
− | - Williamson. Słownik angielsko-Dakota
| |
− | „ Istnieją również pewne potoki, w których Hindusi uciekają się, aby leżeć w magazynie kinnik-kinnik (wewnętrzna kora czerwonej wierzby), którego używają jako substytut tytoniu i który ma aromatyczny i bardzo ostry smak. Przygotowuje się go do palenia przez zeskrobanie cienkich, kręconych płatków ze smukłych drzewek i rozdrobnienie przed ogniem, po czym wciera się go między dłonie w formę przypominającą tytoń liściowy i przechowuje w torbach do skóry do użytku. Działa silnie narkotycznie na osoby, które nie są przyzwyczajone do jego używania, i powoduje ciężkość zbliżającą się do ogłuszenia, zupełnie odmienną od kojących efektów tytoniu. ”
| |
− | - Ruxton, Geo. Frederick „Życie na dalekim zachodzie” 1848; cytowany w „Mountain Men” pod redakcją Rounds, Glen 1966, s.163
| |
| === Opracowania naukowe === | | === Opracowania naukowe === |
| | | |